RIJSWIJK - Nederlandse bedrijven hebben flinke interesse in de Wit-Russische markt. Dat laten woordvoerders van Agentschap NL en het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering (NCH) weten. Lage kosten en een potentiële groeimarkt zijn aantrekkelijk voor bedrijven.
De export naar Wit-Rusland vanuit Nederland en vice versa is de afgelopen jaren dan ook flink gegroeid, blijkt uit
cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Werd er in 2010 vanuit Nederland nog voor 56,6 miljoen euro aan goederen verkocht aan Wit-Rusland, in 2012 werd dat bedrag alleen al in de eerste helft van het jaar overtroffen: 73,2 miljoen euro. Andersom werd er door Nederland nog veel meer ingevoerd vanuit Wit-Rusland; dit jaar zal de waarde van die handelsstroom vermoedelijk ruim boven de 300 miljoen euro uitkomen.
Terwijl de Nederlandse regering zich enerzijds inzet om de Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko onder druk te zetten met EU-sancties vanwege de slechte mensenrechtensituatie, zien bedrijven juist kansen in de laatste dictatuur van Europa. ,,Het is een nieuwe consumentenmarkt die zelfvoorzienend wil worden. Daar hebben ze kennis en instrumenten voor nodig’’, aldus een woordvoerster van het NCH. ,,Ondanks de dictatuur is het goed zaken doen.’’ Inmiddels hebben grote bedrijven als Philips en Heineken vestigingen in Wit-Rusland.
www.dvhn.nl