Recent maakten 6 bedrijven in Energy Valley bekend, dat zij via de Groningse sportclubs die op het hogste niveau spelen meer bekendheid willen geven aan het bestaan en de doelstellingen van het Energy Valley-concept. Die zes topbedrijven zijn: GasTerra, Gasunie, Essent, Groningen Seaports, BAM (een grote bouwgroep) en Imtech (een technisch installatiebedrijf. De vier sporten en clubs zijn FC Groningen met voetbal, GasTerra Flames met basketbal, Lycurgus met volleybal en NIC met korfbal.
Uitvloeisel van de sponsoring is de vermelding op de shirts van deze topteams van de naam Energy Valley. Dit is de naam van het energieconcept, waarbinnen de noordelijke regio zich opstelt als gespecialiseerde energieregio. Die naamsvermelding levert in eerste instantie naamsbekendheid op, maar de bedrijven hebben een hoger. Zij willen meet draagvlak creëren onder de Groningse bevolking voor de energieontwikkelingen en de hierbij horende effecten voor provincie en burgers.
Daarbij richten zij zich in eertse aanleg op de jongeren, omdat zij straks vluit met die nieuwe energiewereld en de transitieactiviteiten te maken krijgen. Niet alleen als bewoner van de provincie, maar ook als consument, als omwonende en zeer positief als potentieel medewerker. Met alle lopende en komende activiteiten zijn immers duizenden banen gemoeid en blijvende werkgelegenheid, ook na de bouw- en aanlegfases. Los van ieders persoonlijke voorkeur als het gaat om energie en voorzieningsbron onmiskenbaar gaan de energieontwikkelingen iedereen raken, zowel om de voorzieningszekerheid op peil te houden als om de overgang te realiseren naar energiegebruik op duurzame en groene omslag.
Deze eeuw zal een revolutie op dit onderwerp te zien geven en getuigt van inzicht en verantwoordelijkheid burgers op de hoogte te stellen van de mogelijkheden, de plus- en minpunten en de noodzaak tot aanpassing en verandering. In de praktijk blijken mensen op de hoogte te zijnvan kliomaat- en energiekwesties, maar in zeer algemene zin,
terwijl er rond details en regionale bijzonderheden nauwelijks kennis bestaat. Hierin, zo stellen de genoemde bedrijven, dient verbetering te komen.
Ben Warner